Wat is Showme?

Show me is een project waarbij je met een team van mede-studenten een opdracht krijgt van een opdrachtgever. Hierbij was mijn opdrachtgever ING en mijn opdracht was een applied game concept maken over risk management.

Het team

Max Bronstring (developer)

Ely Diop (2D artist)

Jasper Witten (3D artist)

Karlijn Snijders (designer)J

Nieuwe alinea

Hoe ben ik begonnen?

Ik ben dit project ingegaan zonder directe goals en leerdoelen aan mezelf te stellen.  Om eerlijk te zijn kwam ik net uit een moeilijke tijd en is dit project in de periode dat ik mezelf en wie ik ben als desinger probeer uit te volgelen. 


(Nu ik hier op terug kijk ben ik trots op hoe ik ben gegroeid en mezelf heb blijven uitdagen en accepteren het afgelopen jaar)


Gezien dit project vooral mij als desinger heeft laten bloeien zal ik wat diepgaander en persoonlijker er op in gaan dan mogelijk profecioneel is.

Hoe te beginnen?

Om te beginnen moesten we de opdracht duidelijk krijgen en de daadwerkelijke eisen van onze opdrachtgever op orde krijgen. 


Hierbij kwamen we op de kerneis die we in ons prroject moeten verwerken:


Het spel moet toegankelijk en motiverend zijn voor iedereen. 


Dit betekend dat het op alle computers te runnen valt en dat het niet al te moeilijk moet zijn in gebruik. 

Ook betekend dit dat de speler op de een of andere manier gemotiveerd moet zijn om het spel te spelen inplaats van gefoceerd om weer zoon e-learning te moeten doen.



wanneer we dit hadden gedaan kon het onderzoek en het project echt beginnen.


Hoe hebben we dit gemaakt?

Om te beginnen zijn we gaan onderzoeken.

Hierbij heb ik onderzoek gedaan naar tutoriols. Waarom tutoriols? Omdat ze in een korte tijd soms best wel complexe dingen moeten uitleggen, en ondertussen wel de motivatie van de speler moeten behouden. Of tewijl het sluit aan op wat we moeten maken.


Na het onderzoek gingen we brainstormen. Ik was hier best zeuachtig voor gezien ik in het begin al probeerde iets te bedenken maar op niks kwam. Maar dankzij het onderzoek dat ik had gedaan kon ik reffereren en schoten de ideeën haast op papier. Uiteindelijk hebben we ook 2 van die ideën uitgekozen. 


En nu? geen idee, voor het eerst had ik het gevoel dat het groepje op me ruste en dat ik als desinger de key rol had. Maar zonder de ervaring is dat best spannend. Uit eindelijk besloot ik te kijken naar wat de leerpunten en talenten van mijn teamgenoten waren en heb de 2 concepten zo uitgewerkt dat jasper en max samen het ene project konden doen en ely het andere, en ik zal bijde projecten ondersteunen waar ik kan.


Na te playtesten bij ing en een hele hoop gaols om het af te krijgen hebben we de presentatie gehad en het project afgerond.

Hoe leer ik hiervan?

Zoals ik al zij was dit project voor mij een project waar ik belangerijke stappen heb gezet en veel heb geleerd. 


Ten eerste heb een goede eerste stap gezet met het ondeken wat voor desinger ik ben. Ik merk dat ik het fijn vind om niet alleen mijn eigen werk te doen maar ook om vooral het team te helpen. Door mensen te verassen en een stapje veder te gaan krijgen niet alleen mijn teammaten motivatie maar ik ook. Vanaf nu zal ik proberen elk project in het begin exstra veel te geven zodat de rest ook soepeler gaat.


Ook heb ik geleerd hoe ik onderzoek echt kan gebruiken en hoe ik kan onderzoeken. Ook heb ik veel geleerd over tutoriols en applied game's en ben ik nu zeker dat dit de kant is waar ik op wil gaan.


Ook wil ik even trots zeggen dat bijde ideeën interesant zijn gevonden door de opdrachtgever en dat ze een van de 2 hebben gebruikt in zeker maten. Dit is voor mij een ontzettende eer en geeft me veel motivatie om me door te blijven ontwikkelen.

Disastrous day

Een spel dat voor iedereen toegankelijk is en motiverend is om te spelen. Ons idee hiervoor is een relatable visual novel zonder tekst. Dit houdt in dat de speler point en klik een character bestuurt. Dit karakter is een kat die nogal ongeluk heeft, dus jij moet kijken hoe je kan zorgen dat de kans op ongeluk minder wordt. Dit is natuurlijk stiekem riskmanagement en dit spel laat zien dat je het eigenlijk al doet in het dagelijks leven.


Een relatable karakter voor velen en samen met cute art zorgt ervoor dat het een leuke manier is om je dag te beginnen en als je een slechte dag hebt is het stiekem ook leuk om te zien dat het erger had gekund. Dit spel heeft ook een vorm van competentie gezien de speler als een soort held het karakter kan helpen.


Als laatste wil ik nog kwijt waar dit idee op gebaseerd is, namelijk een theorie die gebruikt wordt bij hele complexe games zoals Civilization en Frostpunk. Het idee is dat je de keuzes en dus het level opgebouwd en hierdoor de speler makkelijk mee kan trekken.


Ingenious detective

INGenious Detective is een detective spel met meer dan alleen een pun. In het spel ben je een leidinggevende en er is iets niet goed gegaan in een project. Jij mag kijken wat er mis is gegaan, gezien je het mag uitleggen aan je baas. Hoe je dit vind is door bewijs te zoeken en je collega's te vragen.



Het idee van dit spel is dat het eigenlijk meer een open form is voor e learnings. Gezien riskmanagement veel verschillende stof zouden we iets creëren waar ze de mogelijk mee hebben om een terugkerend learning spel te maken met steeds een ander mysterie en dus andere stof.


Er zijn meerdere design principes hierachter maar het belangrijkste is sprinkel tutorial. Dit houdt in dat de speler losse onderdelen moet vinden en zelf de klik moet maken. Wanneer de speler zelf de link weet te leggen zorgt het ervoor dat ze de stof dieper begrijpen en een motivatie boost krijgen.