Wat is ReGround?

ReGround is een bordspel voor 3 jaars havo/vwo aardijkskunde leerlingen. Het bordspel behandeld alle stof van het 4de kwartiel op een leuke manier.

Hoe werkt het spel?

Voorwerk

Maak groepjes van 4, de docent legt het spel uit aan de klas. De leerlingen hebben zelf ook een klein instructie blad. Hierna mogen ze het spel opzetten, hun board maken hoe ze het willen en ieder hier 1 huisje op plaatsen.

Begin

Nu kan het spel beginnen, iedere speler heeft de volgende stappen elke beurt.

  1. Gebruik onwikkelingskaarten.
  2. Pak voor elk huisje/stad de werker(s).
  3. Plaats de werkers op de gebieden die je wilt delven.
  4. Delf de gebieden en krijg de grondstoffen. Lever werkers in.
  5. Koop ontwikkelingskaart(en).
  6. Maak de eventuele aanpassing op het board ter reactie van jou aanpassingen.
Reactie's?

Elk huis heeft minimaal 1 water en 1 land nodig. steden hebben 2 water 2 land nodig.  Bij tekort verdwijnt het dorp / de stad.


Wanneer je delf moet je een punt tellen op de grote natuur meter. wanneer deze bepaalde hoeveelheden bereikt ontstaad er een random natuur ramp. Hiervoor word een natuurramp kaart getrokken.

Samen of tegen werken?

Dit spel heeft verschillende mogelijkheden voor de speler om hoe die kan spelen. Het is namelijk niet van zelfsprekend dat er iemand wint, dus soms kan je beter samenwerken.

Mijn aanpak

Hoe ben ik begonnen?

Dit project was oorspronkelijk voor mijn ISA (school project HKU), hiervoor wou ik graag een bordspel maken voor een middelbare school. Hierom heb ik rondgevraagd en kwam ik uit bij een aardrijkskundedocent aan het Utrecht stedelijk gymnasium. Hiervan heb ik lesmateriaal gekregen en een einddatum.


Hoe te beginnen?

Om te beginnen heb ik eerst onderzoek gedaan naar:

1. huidige school leerprograma's

2. Manieren om goed te leren

3. Bestaande spellen met aardrijkskunde

4. De lesstof samenvatten

Hoe heb ik gecreeërd?

Van onderzoek naar idee is niet in een keer. Je moet brainstormen, playtesten en itereer. Steeds over en over tot je er klaar voor bent of de tijd op is. 



Mijn standpunt hiermee is dat wanneer je tijdens het playtesten mensen ziet lachen je moet vinden waardoor dat komt en dat uitwerken. Hierom is veel playtesten belangrijk.


Hoe ga je van ontwerp naar spel?

Hier heb ik voor nu nog niet een goed andwoord voor. Om eerlijk te zijn is dit spel nog een work on progress. Ik heb het eind concept meerderemaals getest en weet hoe ik het er uit wil laten zien, echter is het echt maken veel werk en heb ik niet alle skill of tijd om dit te maken. Dus deze heb je nog van me tegoed.

Hoe leer ik hiervan?

Dit is nog steeds mijn favoriete project en ik ga hem zeker afmaken. Wat ik er nu al van geleerd heb?

1. Dat ik educatieve spellen bedenken echt leuk vind.

2. Hoe je snel kan playtesten zonder veel resources

3. Hoe je je onderzoek kan gebruiken in je brainstormfase.

4. Hoe belangrijk het is om deadlines te zetten voor jezelf en je begeleider/opdrachtgever.